Nieuws

GroupAuto lanceert telematica-oplossing

Tijdens haar jaarlijkse internationale congres introduceerde GroupAuto International op Malta haar telematica-oplossing “G-connect” voor de aftermarket. Robert Stevens, directeur technology, toonde de slimme dongel met simkaart, die verbonden is met een app en een diagnoseplatform, zodat berijders, hun voertuig en het garagebedrijf connected zijn via een app. Met de oplossing kan medio 2018 zelfs ook ”remote” diagnose worden gesteld: het diagnosticeren van voertuigen zonder dat ze in de werkplaats zijn. Een pilot met meer dan 500 voertuigen is positief verlopen.

G-connect dongel
Volgens Freek Blekxtoon, directeur GroupAuto Nederland, komt de dongel ook naar Nederland: “op 28 november a.s. organiseren wij voor onze klanten ons eigen nationale congres “The Xperience” waar zij deze oplossing kunnen ervaren. De G-connect dongel en de werking ervan kan daar live worden beproefd, alsmede pass thru en remote connection oplossingen. Wij lanceren daar ook onze nieuwe consumentenapps.”

Binnenkort vindt u op onze website meer informatie over onze TelematiX oplossingen, zoals de G-connect dongel.

Internationale groei
Op het congres in Malta werd door CEO Hans Eisner van GroupAuto International ook bekend gemaakt dat GroupAuto in 2016 wederom meer dan 20% in omzet groeide; de groep zit dicht tegen de 20 miljard euro omzet, en omvat 35 landengroepen met meer dan 4.000 grossiers verkooppunten in autoparts. Het EuroGarage concept (o.a. CarXpert) omvat inmiddels bijna 6.000 universele garagebedrijven in 24 landen en TopTruck bijna 1.100. In Nederland zijn er 50 automaterialengrossiers aangesloten; Wijlhuizen BV verzorgt het gehele G-truck grossiersnetwerk en ook de formules TopTruck en FleetMaster.

Toegang tot voertuigdata
De broodnodige lobby voor nieuwe wetgeving voor toegang tot voertuigdata wordt door GroupAuto gevoerd via overkoepelend orgaan Figiefa. Volgens Eisner is het huidige standpunt daarover nog steeds dat er één onafhankelijk dataplatform zou moeten worden ingericht waarbij autofabrikanten de universele markt toegang geven tot dezelfde voertuigdata als waarover zij zelf kunnen beschikken. GroupAuto heeft nu zelf een telematicaplatform ingericht, maar zou graag zien dat de aftermarkt dat gezamenlijk beheert. Caruso zou zo’n oplossing kunnen zijn, maar is volgens Eisner op dit moment niet de gelukkigste keus, omdat de aandeelhouders daarvan (onderdelenfabrikanten) niet onafhankelijk zijn.